Crítica: Las ventajas de ser un marginado

the_perks_of_being_a_wallflower-797421328-large

Servint-se del que a simple vista podria semblar una història més d’adolescents d’institut (acceptació social, festes, drogues, sexualitat…), Stephen Chbosky tracta, sense presses i en un to gens dramatitzat, una problemàtica existencial molt més profunda i amarga. És possible tirar endavant sense acceptar d’on venim?

Un dels grans encerts del film, comú en el cinema indie, és el tractament desdramatitzat de l’assumpte. El director no pren partida sinó que funciona com a narrador omnipresent i deixa que les accions aparentment innocents vagin agafant forma davant la càmera i prenguin l’espectador desprevingut. Així, la mirada no es concentra en la fatalitat del passat sinó en l’immens esforç que suposa el present a la llarga i en com de difícil resulta seguir avançant quan no volem o no podem deixar anar la càrrega que duem sobre les espatlles.

D’altra banda, aquest ritme pausat i d’espera, sense pressionar per arribar on interessa, fa que la pel·lícula pugui resultar una mica llarga en algunes escenes, que costi arribar al punt de la qüestió. Però és també aquesta falta de pressa, aquesta serenitat, la que concedeix a la història més realisme: al film, com a la vida, tot es cou a foc lent; i el resultat és, així, més creïble i perdurable. Així, cada element en la narració, tot i poder passar desapercebut, compleix el seu objectiu i suma en la significació total de la història. Ja en l’escena inicial sobre la qual es projecten els títols de crèdit s’apunta directe a l’objectiu, resumint l’essència o allò que es busca al llarg de tota la pel·lícula: aquell moment de llibertat, aquell moment de gran intensitat i clarividència on fermament creus que tot és possible.

Un altre dels factors primordials de la pel·lícula és la banda sonora, ja que, a més de la seva gran qualitat musical i el fet d’actuar com a contextualitzadora de l’època, funciona gairebé com un personatge propi o punt de referència a través del qual podem emmarcar els personatges. Funciona fins i tot com a diàleg en algunes escenes: la rivalitat en els gustos musicals com a evidència de la disparitat de personatges, assimilant o distingint els diferents perfils. I serveix també com a mitjà d’interacció clau entre ells, a mida que les cintes mix personalitzades són entregades com a regal i viatgen a través de les ones relacionals invisibles.

La pel·lícula està basada en el llibre de títol homònim de Chbosky, que va ser èxit de vendes entre els joves americans alguns anys enrere. Cal, però, que el públic general vegi més enllà del seu aparent embolcall de drama d’institut i aconsegueixi entrar en les diverses capes concèntriques d’aquesta història propera, intimista i sincera, i d’encertat tractament, similar a directors com Sofia Coppola.

(Text de 2013)

Advertisements

Author: Vanessa LP

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Pompeu Fabra, la meva trajectòria professional s’ha encaminat més cap a la comunicació corporativa, tant en l’àmbit públic com en el privat. No obstant això, la meva passió pel cinema ha fet que sempre estigui connectada amb l’actualitat audiovisual i la seva pràctica, a través de formació en Anàlisi de Guió i Crítica Cinematogràfica, la col·laboració en projectes audiovisuals i la participació en certàmens i festivals. Vaig formar part del Jurat Jove del Festival de Sitges l’any 2013 i, més recentment, del Festival Americana el 2017. Al 2009 vaig col·laborar en l’espai web enelcine.es escrivint crítiques de forma setmanal i des de març de 2017 col·laboro a la revista de cinema El Cinèfil, amb textos sobre llargmetratges i curtmetratges. Sigui en format curt o llarg, considero que el cinema és una eina profundament poderosa per a transmetre idees, emocionar i reflexionar sobre la nostra realitat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s