Crítica: Looper

looper-271570287-large

Sobreviurà el bé sobre el mal? Es pot trencar el cercle viciós de l’odi, la revenja i l’egoisme? Des d’aquesta premissa absolutament clàssica sorgeix Looper, la darrera filigrana futurista de Rian Johnson, guionista i director que despuntà significativament el 2005 a Sundance amb la seva òpera prima Brick.

Any 2044. La misèria, la violència i la fam dominen el panorama general de la societat. Enmig d’aquest marc decadent, un grup d’assassins a sou viu entre el luxe i l’alineament hedonista del present. El seu objectiu consisteix a eliminar individus enviats des del futur, el 2074, on una organització criminal utilitza els prohibits viatges en el temps per fer i desfer a voluntat. Joe, Joseph Gordon-Levitt, abans d’existència miserable, és un d’aquests homicides. No fa preguntes, no es planteja res més enllà. Viu en un cercle constant – loop – perfectament sincronitzat pel seu rellotge de butxaca: assassinar, cobrar, drogar-se… i tornar a començar. Però què passa quan l’individu que ve del futur per ser condemnat és ell mateix? Es podrà trencar aquest bucle infinit d’existència programada?

De la mateixa manera que la vida que se’ns presenta és un loop on tot torna i es repeteix, la pel·lícula es teixeix circular i progressivament sobre aquesta mateixa idea per acabar qüestionant-la. Els personatges no són més que prototips repetits al llarg del temps, peons que reprodueixen i segueixen com autòmats una mateixa jugada d’escacs infinita. El guió esdevé un mecanisme perfecte, on totes les peces d’aquest monumental engranatge encaixen i es mouen en el moment precís, de la mateixa manera que el rellotge del protagonista anuncia puntualment l’arribada d’una nova víctima. L’edició és igualment quadrada, sincronitzada al ritme eteri de la narració, i profundament fosa amb la banda sonora. Mentre que una càmera en constant dinamisme, en un tràveling etern d’enfocaments impossibles que muden ràpidament (picats, contrapicats, càmera inversa…), esdevé el visor des d’on l’espectador observa el món intern dels personatges i viatja a través de la narració.

Com en tota bona història, però, alguna cosa subjacent batega amb força, preparada per esclatar en el moment adequat. Embolcallada en aquest futurista thriller d’acció, una universal història de valors lluita per sortir a la llum i fer partícip a l’espectador d’aquest conflicte bàsic. El director, però, aposta per una estètica comercial, per una tipologia de narració que comença a esdevenir estàndard després de revelacions del gènere com Back to the future, Memento o Matrix. D’aquesta manera, tot i tractar-se d’una història potent i ben plantejada, la pel·lícula corre el risc, per usual en els últims temps en quant a temàtica i forma (Inception, Source code, etc), que no quedi en la memòria del públic temps més enllà del seu visionat.

(Text de 2013)

Advertisements

Author: Vanessa LP

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Pompeu Fabra, la meva trajectòria professional s’ha encaminat més cap a la comunicació corporativa, tant en l’àmbit públic com en el privat. No obstant això, la meva passió pel cinema ha fet que sempre estigui connectada amb l’actualitat audiovisual i la seva pràctica, a través de formació en Anàlisi de Guió i Crítica Cinematogràfica, la col·laboració en projectes audiovisuals i la participació en certàmens i festivals. Vaig formar part del Jurat Jove del Festival de Sitges l’any 2013 i, més recentment, del Festival Americana el 2017. Al 2009 vaig col·laborar en l’espai web enelcine.es escrivint crítiques de forma setmanal i des de març de 2017 col·laboro a la revista de cinema El Cinèfil, amb textos sobre llargmetratges i curtmetratges. Sigui en format curt o llarg, considero que el cinema és una eina profundament poderosa per a transmetre idees, emocionar i reflexionar sobre la nostra realitat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s